Kostnadsfri presentinslagningHemleveransBetala med SwishFri försäkring över 695kr
0

Favoriter

Solid försäkring

För- och efterköpsinformation Produktförsäkring Smycka (Gruppförsäkring)

Detta är information som försäkringsföretag enligt lag ska lämna innan köp av försäkring. Det är viktigt att du läser informationen. Notera att informationen endast ger en översikt av försäkringen och att den ej återger de fullständiga försäkringsvillkoren.
 

Om försäkringen

Solid Försäkring har ingått ett gruppförsäkringsavtal med återförsäljaren av ditt smycke eller klocka om att alla som uppfyller förutsättningarna nedan omfattas av gruppförsäkringsavtalet och därmed erhåller denna försäkring:

a)  personen äger ett smycke eller en klocka (en produkt) som har köpts hos återförsäljaren under gruppförsäkringsavtalstiden,
b)  produktens inköpspris är som lägst 695 kr och högst 50 000 kr för smycken och klockor; och
c)  ägaren till produkten är folkbokförd i Sverige.

Försäkringen gäller till förmån för ägaren av produkten (den försäkrade) som uppfyller förutsättningarna i punkt a - c ovan. Försäkringen gäller endast för den försäkrade i dennes egenskap av privatperson. Försäkringen gäller även för annan privatperson som senare gör ett lagligt förvärv av den försäkrade produkten.

Försäkringen ersätter skada på den försäkrade egendomen som uppstår genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Med skada avses även stöld eller förlust.

Begränsningar i försäkringen framgår nedan under ”Viktiga begränsningar”. Om något skydd är särskilt viktigt för dig ber vi dig fråga oss genom att ringa vår kundservice på telefon:
0771–113 113

Försäkringstid och förnyelse

Försäkringstiden framgår av försäkringsbeviset och gäller till och med försäkringstidens sista dag. Försäkringen upphör att gälla utan föregående uppsägning efter försäkringstiden. I den mån Solid Försäkring kan erbjuda förlängning av försäkringen skickas ett sådant förlängningserbjudande till kunden i samband med försäkringens upphörande.

Ersättning

Vid ersättningsbar skada ersätter Solid Försäkring reparationskostnad upp till produktens återanskaffningsvärde vid skadetillfället, dock maximalt upp till försäkringsvärdet (försäkringsvärdet framgår av försäkringsbeviset, kassakvittot alternativt av intyg utfärdat av återförsäljaren av produkten avseende justerat försäkringsvärde som utförts innan skadan inträffade). Vid skada har Solid Försäkring rätt att avgöra om produkten ska repareras eller ersättas med en motsvarande produkt samt att utse motsvarande produkt. Kontantersättning utgår inte.

Viktiga begränsningar

Försäkringen ersätter exempelvis inte:

−  skada som kan ersättas enligt produktgaranti eller omfattas av säljarens felansvar enligt konsumentköplagen,
−  skador av mindre art som inte påverkar försäkrad produkts användbarhet, exempelvis repor och märken,
−  skada genom slitage eller vanvård,
−  skada då produkten varit överlämnad till annan för reparation, bearbetning, värdering, försäljning, belåning eller rengöring,
− skada på annat klockarmband än hel- eller halvintegrerad länk eller klockarmband som inte ingick vid inköpstillfället,
− skada som består i självförstörelse, t.ex. självsprickor på pärlor, vittring, färg- och formförändring.

Samtliga undantag och begränsningar framgår av de fullständiga villkoren.

Självrisk

Självrisken är 15 % av ersättningsbeloppet, dock lägst 100 kr och högst 1 500 kr.

Aktsamhetskrav

För att ersättning ska lämnas krävs det att den försäkrade uppvisat normal aktsamhet och uppsikt över sin egendom.

Vid bristande aktsamhet kan ersättningen nedsättningsprövas efter vad som är skäligt alternativt utebli beroende på hur du har agerat eller underlåtit att agera. Exempelvis får produkten inte användas i en miljö där det finns en uppenbar risk för skada. Var särskilt observant på hur du förvarar produkten i samband med bad, omklädning och rent allmänt då du lämnar ifrån dig produkten. Glömska innebär att aktsamhetskravet inte är uppfyllt.

Vid skada

Anspråk på ersättning ska snarast möjligt efter inträffad skada göras till återförsäljaren där du köpt din produkt eller till Solid Försäkring.

Till skadeanmälan ska det bifogas:
−  garantibevis/försäkringsbevis,
−  polisanmälan vid stöld eller förlust,
−  andra handlingar som behövs för bedömningen av skadan.

Skadeanmälan görs digitalt på: www.solidab.se/anmal-skada

Alternativt skickas den till:
Solid Försäkring
Box 22068
250 22 Helsingborg

För att inte ersättning ska påverkas negativt ska anmälan över inträffad skada göras så snart som möjligt. Solid Försäkring ersätter inte skada som den försäkrade anmäler senare än tio år från det att skadan inträffade.

Behandling av personuppgifter

Solid Försäkring är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Personuppgifterna behandlas främst för att förbereda, administrera och fullgöra försäkringsavtal, men också för att uppfylla rättsliga förpliktelser och för Solid Försäkrings berättigade intressen såsom marknadsföringsändamål. Du uppmärksammas på att dina personuppgifter även kan användas för profilering i syfte att vidta kund- och marknadsanalyser. Du kan läsa mer om vår behandling av dina uppgifter på: www.solidab.se/privacy-policy. Här kan du även läsa om dina rättigheter såsom din rätt att få registerutdrag, begära rättelse, radering och begränsning av behandlingen, framställa invändningar och din möjlighet att få dina uppgifter överförda till annan.

Du kan vända dig till Solid Försäkring för att motsätta dig behandling av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål. Anmälan härom görs till Solid Försäkrings kundservice på telefon: 0771-113 113 eller till: kunder@solidab.se

Ångerrätt

I enlighet med bestämmelserna i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) har försäkringstagare rätt att frånträda avtal som är ingångna på distans t ex via telefon eller internet eller utanför säljarens affärslokaler (ångerrätt).

Ångertiden är 14 dagar från den dag då avtalet ingicks. Ångerfristen börjar löpa tidigast när den försäkrade har fått lagstadgad information och villkor.

Om du vill nyttja din ångerrätt meddela Solid Försäkring inom ovannämnda tid. Solid Försäkring har rätt att kräva premie för den tid försäkringen varit giltig.

Fullständiga försäkringsvillkor

För fullständiga försäkringsvillkor ber vi dig att ringa Solid Försäkrings kundservice på telefon: 0771-113 113 eller mejla till: kunder@solidab.se

Om vi inte skulle komma överens

Om du inte är nöjd med ett beslut eller andra frågor som rör våra produkter och tjänster ber vi dig ta kontakt med oss. Vi tycker att det är av största vikt att höra din åsikt och att följa upp frågor som du är missnöjd med. Vi är givetvis beredda att ompröva ett beslut om t.ex. förutsättningar ändrat sig eller vi missförstått varandra.

Skicka ett skriftligt klagomål via e-post eller brev till klagomålsansvarig på Solid Försäkring klagomal@solidab.se eller Solid Försäkring, Att: Klagomålsansvarig, Box 220 68,
250 22 Helsingborg. Om du därefter fortfarande inte är nöjd, har du möjlighet att överklaga beslutet till Solid Försäkrings Försäkringsnämnd.

Om du inte godtar Solid Försäkrings beslut har du möjlighet att få ärendet prövat externt enligt följande
−  Allmänna Reklamationsnämnden (statlig myndighet som prövar konsumenttvister kostnadsfritt), Box 174, 101 23 Stockholm
−  Domstolsprövning - En försäkringstvist kan också i de flesta fall prövas i allmän domstol. 

Vill du ha kostnadsfri rådgivning i försäkringsfrågor kan du vända dig till:
−  Konsumenternas Försäkringsbyrå ger allmänna upplysningar och vägledning i försäkringsfrågor. Skriv till: Konsumenternas Försäkringsbyrå, Box 24215, 104 51 Stockholm
−  Hallå Konsument (www.hallakonsument.se), oberoende vägledning genom Konsumentverket.
−  Kommunal konsumentvägledare kan också ge råd och information.

Försäkringsgivare

Solid Försäkringsaktiebolag
Org. nr. 516401–8482
Landskronavägen 23, 252 32 Helsingborg
Box 22068, 250 22 Helsingborg
Webbplats: www.solidab.se

Solid Försäkring tillhandahåller ej rådgivning avseende de försäkringar Solid Försäkring distribuerar. Vissa av Solid Försäkrings anställda som är sysselsatta inom försäkringsdistribution erhåller rörlig ersättning baserad på tecknade försäkringar.

Solid Försäkring står under tillsyn av Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, tel: 08-408 980 00. Webbplats: www.fi.se, e-post: finansinspektionen@fi.se

Solid Försäkring står även, vad avser marknadsföring, under tillsyn av: Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad, tel: 0771-42 33 00.
Webbplats: www.konsumentverket.se
E-post: konsumentverket@konsumentverket.se

Har du frågor?

Kontakta gärna vår kundservice på telefon: 0771-113 113 (mån–fre 08.00–18.00) eller via e-post till: kunder@solidab.se

Partner-logotyper